Wednesday, March 12, 2014

12hb Mac 2014 Fekah 2 - Ustaz Fadli

12hb Mac 2014
Fekah 2 - Ustaz Fadli

-Manusia selalu lupa dan lalai pada nikmat Allah. Lahirkan rasa syukur kpd Allah di dalam diri kita. Selalu lah basahkan lidah kita dgn ucapan 'Alhamdulillah'.
AIR LAUT SUCI
-Seorang sahabat bertanya pada Rasulullah sama ada boleh atau tidak menggunakan air laut utk berwuduk. Rasulullah tidak menjawab ya @ tidak tetapi baginda menjawab dengan fatwa "Air laut itu suci lagi menyucikan lagi halal bangkai di dlm nya".
-Maksud nya air laut sah digunakan utk berwuduk dan sekaligus Rasulullah menerangkan halal bangkai di dlm laut utk kita makan. Tetapi cuma halal memakan bangkai di dlm laut yg hidupnya di laut dan matinya juga di laut.



-Tak semua binatang di dlm laut yg bole kite makan. Mengikut Imam Syafie 2 jenis binatang yg menjadi khilaf dan haram di makan ialah katak,buaya,ular,binatang yg menjijik kan dan bangkai yg memudaratkan.
AIR ITU SUCI
-"Sesungguhnya air itu suci lagi menyucikan, tiada sesuatu pun yg membuatnya menjadi najis."
-Air yang ada najis tetapi kuantiti airnya lebih banyak dari najis & tidak merubah warna,bau & rasa tidak merubah kesucian air.

Pesan Ustaz Fadli,Hadis yg daif tidak boleh digunakan utk berhujah. Hadis yg sohih shj yg bole digunakan utk berhujah. Hadis daif ni adalah cuma utk meletakkan syarat dan utk diperbahaskan.

No comments:

Post a Comment