Tuesday, March 11, 2014

11hb Mac 2014 Talaqqi-Sirah Ustaz Rahim

11hb Mac 2014

Talaqqi-Sirah Ustaz Rahim
-Mempelajari sirah Rasulullah SAW bkn sekadar mengetahui peristiwa & sejarah / mempelajari sejarah biasa tapi utk memahami tasawwur (gambaran) Islam yang hakiki khususnya di zaman pembentukan iman & tuntutan nya di dalam diri setiap individu, rumah tangga, masyarakat & negara (sama ada berhubung dgn aqidah, syariat & juga nizam serta akhlak).-Para sahabat bertanya kan sesuatu kpd Rasulullah SAW, jika Rasulullah hanya diam, tanda baginda setuju.-Kita blaja sirah bkn semata mata nak tahu bila Rasulullah lahir, umur, nama, dan bila wafatnya baginda. Tapi kita mendalami kisah2 Rasulullah. Apa yg baginda lalui supaya menjadi pengajaran pd kita.



-Pengajian sirah ni subjek paling ditakuti oleh orang kafir sbb bila kita mendalami sirah Rasulullah, kita akan ikut keperibadian & sifat Rasulullah. Kafir jd takut sbb kita akan jadi umat spt umat di zaman Rasulullah.
-Semangat dlm diri kita akan membuatkan musuh takut & risau.
-Sirah Rasulullah ni hidup hingga ke akhirat nnt walaupun jasad baginda da wafat tapi roh baginda masih hidup.
-Iman dlm diri kita ni atas nama individu & xbole diwariskan.
-Mengaji sirah ni bole bina semula iman kita yg berkocak.
-Iman bole membentuk peribadi dan rumah tangga yg baik.
-Allah server yg paling besar, kita ni pengguna je. Bila kita online dgn Allah, apa saja yang kita mintak akan ditunaikan bergantung pd kesungguhan dan iman kita sndr. Macam kita guna internet, klu guna broadband lambat skit, klu guna unifi kejap je search pape sume dpt.
-Apa pun yg jadi, kita mesti berbalik pada pencipta kita sbb langit dan bumi ni Allah yg punya.
-Bila kita bersangka baik pd Allah, maka baiklah yg akan dibalas oleh Allah. Sbg contoh, klu dia sangka n pk Allah ni maha pemurah n pemaaf. Maka Allah murahkan rezeki kita, Allah maafkan dosa kita.
-Ustaz Rahim pesan, ade fb/twitter/instagram post la bnda baik2.
-Jika ada ulama yg beri pandangan x sama dgn mazhab yg kita ada, kita still bole berpegang pd pandangan ulama tersebut selagi x bercanggah dgn Al Quran n sunnah.

No comments:

Post a Comment