Disebutkan dari seorg sahabat Nabi SAW yg telah
mengatakan bahawa Rasulullah SAW MELARANG wanita mandi dengan air sisa mandi
suaminya, atau lelaki mandi dengan air
sisa mandi isterinya. Musaddad menambahkan, akan tetapi hendaklah kedua duanya
menceduk air bersama. Hadith dikeluarkan oleh Abu Daud dan Nasa'I ; sanad
hadith berpredikat.
(Hadith ini sahih menurut Syeikh Nasiruddin Al
Albani)
●Hadith No 10 (Kitab Bulughul Maram)
Ibnu Abbas r.a dalam hadith yg diceritakannya
menyebutkan, bahawa Nabi SAW pernah mandi dengan air sisa mandi Maimunah r.a.
Hadith dikeluarkan oleh Muslim.
(Hadith ini sahih menurut Syeikh Nasiruddin Al
Albani)
●Hadith No 10 (Kitab Bulughul Maram)
Menurut Ash-Habus Sunan disebutkan, bahawa salah
seorang isteri Nabi SAW pernah mandi dari sebuah panci, kemudian datanglah Nabi
SAW utk mandi dari bekas yang sama, maka isterinya itu berkata kepadanya,
"Sesungguhnya tadi saya habis mandi jinabah (junub)". Maka Nabi SAW
menjawab "Sesungguhnya air ini tidak terkena jinabah". Dinilai sahih
oleh Tirmizi dan Ibnu Khuzaimah.
(Hadith ini sahih menurut Syeikh Nasiruddin Al
Albani)
-Ketiga tiga hadith ini sedang menceritakan
tentang mandi junub.
-Jika
ada lebih dari satu hadith tentang sesuatu itu sahih tetapi berselisih
maknanya, kaedah yg digunakan ialah menjamakkan / mengumpul semua hadith
tersebut utk mengeluarkan satu hokum.
-Rujuk
kepada hadith No 9, Rasulullah melarang suami mandi dari bekas sisa mandian
isteri yg baru lepas mandi junub. Sama juga isteri dilarang mandi dengan bekas
sisa mandian suami yg baru lepas mandi junub.
-Tapi,
bila kita rujuk hadith 10 & 11, hadith menyatakan bahawa Rasulullah juga
pernah mandi junub bersama isteri baginda. Kesemua Hadith tersebut adalah sahih.
-Disebabkan
perkara ini ada 3 hadith yg sahih,jadi semua hadith dikumpulkan utk
mengeluarkan 1 hukum.
-Apabila
Nabi SAW melarangan di dalam setiap hadith maka ada 2 maksud iaitu HARAM /
MAKRUH.
-Larangan
di dalam hadith nombor 9 ini hukumnya makruh.
KUNCI KATA
-Suami
dan isteri mandi junub bersama adalah sunnah.
-Makruh
hukumnya jika mandi junub dari sisa mandian isteri / suami jika air kurang dari
2 kolah.
-
Kemuncak hukum adalah harus mandi dari lebihan mandian isteri / suami.
No comments:
Post a Comment