Wednesday, April 2, 2014

02hb April 2014 Tauhud 1 - Ustaz Sanusi

02hb April 2014
Tauhud 1 - Ustaz Sanusi

-ASWJ tidak mengutuk para sahabat Nabi krn berpegang pd Hadis Rasulullah "Jangan kamu cerca para sahabatku". ASWJ menjunjung tinggi para sahabat Nabi.
-Syiah mengutuk para sahabat Nabi. Bagi mereka, mereka ada 3 khalifah iaitu Saidina Abu Bakar, Saidina Omar dan Saidina Othman.
-Khalifah mengikut istilah syiah adalah suatu jawatan paling tinggi dalam Islam. Juga menjadi salah satu rukun dan tiang agama Islam.
-Khalifah (imam) pengganti mengikut fahaman mereka mestilah org yg ditunjuk oleh Nabi Muhammad melalui wasiat Baginda, iaitu Saidina Ali dan imam2 yg lain pula ditunjuk oleh imam




 itu. Mengikut fahaman org2 syiah dan dakwaan mereka, org2 yg memilih dan melantik khalifah (imam) mengikut suara rakyat adalah berdosa dan murtad.
-Bagi mereka imam 12 itu adalah maksum (terpelihara daripada dosa) tidak terlibat dgn dosa sama sekali dan mereka tidak boleh diganggu gugat dan di kritik sesuatu perkara yg dilakukannya krn bagi mereka imam2 tersebut adalah pengikut Rasulullah yg sama taraf dan kedudukan dgn Rasulullah.
-Bagi syiah, imam 12 tersebut masih menerima wahyu dari Allah tanpa perantaraan Jibril dimana wahyu yg disampaikan itu wajib ditaati. Bagi mereka imam2 tersebut mewarisi jawatan Nabi walaupun bkn dr golongan Nabi.

No comments:

Post a Comment